Les Balenes de l’equinocci. Crònica de la sortida del 22 de setembre de 2012

La frase més repetida mentre els Duzulhaanàutes anaven arribant a bord era: “avui sembla que si, oi?”

Provinents d’algunes de les sortides que enguany hem hagut d’anular, prop d’una vintena, semblava que aquell cop anava de veres, tot i que la meteorologia no semblava la més adient. Entre una cosa i l’altra ja eren més de dos quarts de deu quan passàvem entre puntes, amb un persistent gregal, una ona llarga de llevant i un cel que semblava anés a caure sobre els nostres caps. Però el nas ens deia que seria un bon dia, tot i que no ho semblés massa.

Vam prendre la decisió d’anar a cercar els dofins mulars que pugen o baixen per davant de la costa sud del Cap de Creus, la nostra. Falconera, Norfeu, La Figuera, Cala Nans, s’Illa de Port Lligat, Sa Plana, Guillola, Fredosa, Jugadora, Sa Coua de s’Infern i el Cap de Creus. Poques barques tot i ser cap de setmana, i poca vida. Un parell de mascarells, baldrigues, corbs marins creuant a tota velocitat de Mesina a Port Lligat, algun peix lluna deixant-se esplugar pels gavians i poc més.

La corrent Sud i el vent de Nord no ens deixaven avençar a més de tres nusos i mig, una marxa més que correcta per a poder albirar cetacis. Un cop passada Sa Rata i constatat que la mar d’amunt era perfectament navegable, vam endinsar-nos fins assolir la vertical de l’isòbata de set-cent metres.

Vam alentir la marxa per si algun catxalot era per sota, però res. La costa s’insinuava rere les bromes que no volien aclarir i la mar,  blava a proa i grisa a popa per l’efecte del color del cel, semblava que ens cridava.

A les 14:49 UTC l’equador celeste tallava l’eclíptica solar just per la meitat, és a dir, el sol estaria 12 hores lluint i 12 amagat. En aquell moment la declinació de l’astre rei és 00º 00′ i per tant podem dir que ha entrat la tardor i per tant estàvem a l’equinocci.

Minut amunt minut avall de l’hora equinoccial, la Gemma es posava a cridar com una posseïda, sense donar crèdit al que veien els seus ulls. Un llom i una aleta de rorqual comú.

No! …. DOS

NO!!!!……. TRES!!!!!!!!!!

Per la proa del Dzul Haà, un rorqual……..

Tres rorquals comuns, junts a poc menys d’una milla nàutica al nord del Cap de Creus, més o menys davant el Pla de Tudela. Un regal que tant nosaltres com els tripulants no oblidarem mai més.

dos rorquals……. tres rorquals………

Els tres gegants no semblaven massa interessats en nosaltres, dons a jutjar per les mides dels lloms, podria tractar-se d’una femella – molt més grossa – i dos mascles. No feia massa vent i per tant l’apropament a vela seria lent o gairebé impossible. Vam optar per la tàctica de apropar-nos-hi a motor, però sense cap mena de pressa. Els vam estar seguint mar endins, amb rumb 120º, més de dues hores sense possibilitat de tornar-los a tenir a tret de càmera.

Era poc més de les sis de la tarda quan decidíem fer cap a port, no sense haver-los vist menjant, amb les boques esbatanades i engolint ingents quantitats de seitons, sardines o krill, en un pantagruèlic festí que passava massa lluny per a poder saber de què es tractava.

Les llums de costat, abast i topall eren enceses ja feia estona quan preniem voltes a les amarres. Els silencis es barrejaven amb les cares tatuades amb una rialla als llavis, processant allò que havíem tingut la sort de veure.

Gràcies equinocci de tardor!

Els Dzulhaanàutes del 22 de setembre de 2012

albert

fotos: gemma

6 pensaments sobre “Les Balenes de l’equinocci. Crònica de la sortida del 22 de setembre de 2012

1. Laura

….. i un cop més torno a tenir aquesta sensació al embarcar en el Dzul Haà, la de què estava a casa meva. Al vostre costat és tan fàcil… desde què em vaig llevar, a les 5:30, sabia què seria un dia meravellós, dels millors de tot l’any. I no només va ser així, amb aquell dia tan preciós amb els seus canvis: a primera hora, el cel ben tapat, deixant el mar d’un color blau fosc què hipnotitzava. Després els núvols van decidir marxar i deixar pas al senyor astre rei, el Sol, què ens va donar escalfor. I així va anar venint i amagant-se, i anàvem passant les hores, amb una sensació de pau enmig de la mar. Però el millor, per descomptat, va ser la trobada amb els rorquals… espectaculars, majestuosos, elegants i sobretot, tranquils. Sentir la seva respiració és quelcom màgic. Moltes gràcies, Albert i Gemma, per regalar-nos un altre cop un dia tan especial. Espero repetir en breu, em dona vida. Molts petons.

2. M.Àngels

Felicitats ! avui he llegit la noticia al Punt, de l’albirament de 3 rorquals i m’he connectat ràpidament al blog per saber-ne els detalls.
    Em ve al pensament que …encara que moltes vegades no els veiem , hi són. Però , si no els veieu de tant en tant , no es pot saber.
    Molt bona noticia, gràcies .

3. Quico Serra

Estava pendent del temps al Telenotícies i ho deixen anar tant “pantxos”, quin bot em va fer el cor i quan vaig veure: “imatges cedides per projecte ninam”, encara em va fer més il·lusió perquè ho veia mitjançant els vostres ulls i ho sentia amb el vostre cor. Moltes felicitats i gràcies per la feina que feu.
    Un somriure,
    Quico

4. MARIA

Hola, la primavera que ve ens agradaria poder veure les balenes i dofins, sabeu d’algun lloc o persona que poguem contactar per fer un cap de setmana a bord d’un vaixell, o una sortida?? us agrairia que em féssiu arribar algun contacte!!

moltisimes gràcies per endavant

maria.

1. projecteninam Autor de l'entrada

Hola Maria
      perdona demora de resposta, però últimament he anat un xic de culet……
      bé, tens molta oferta per a fer-ho, però no se per a quins mars voldries….
      si el mediterrani t’està bé, pots fer-ho amb nosaltres. Tot i que nosaltres no portem a la gent a veure balenes, sinó que us incloem en la recerca que estem duent a terme des de fa 8 anys…. si veiem animals bé, sinó, també. LA primavera, certament, és la millor època per a veure’n, però també t’he de dir que últimament estan fent el tonto i aquests darrers anys s’estan mostrant una mica fugisseres.
      Ara tens l’oportunitat de reservar la teva sortida a molt bon preu, ja que encara està actiu el VERKAMI. Ves a :

si tens qualsevol dubte, fes-me un correu, millor, a : albert@projecteninam.org